Listing 1 - 10 of 90 << page
of 9
>>
Sort by

Book
Sociale agogiek: een sociaal-pedagogisch perspectief op sociaal werk
Author:
ISBN: 9789038225197 Year: 2015 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ondanks de ingrijpende, vaak als vanzelfsprekend ervaren aanwezigheid van sociaal werkpraktijken in de dagelijkse situatie en leefwereld van kinderen, jongeren en volwassenen, is kennis over de grondslag van deze praktijken, en over hun historische ontwikkeling en onderliggende probleembenaderingen, slechts versplinterd en weinig concreet aanwezig. Discussies over professionalisering en methodiekontwikkeling worden vaak losgekoppeld van hun ruimer sociaal-politieke inzet. Deze vaststellingen, op een moment dat het concept zélf van de verzorgingsstaat onder druk staat, vragen om een hernieuwde aandacht voor de betekenis van de sociale agogiek als een zoektocht naar wederzijdse oriëntatie van de ontwikkeling van sociaal werkpraktijken en wetenschappelijk onderzoek, niet als een middel tot geplande verandering of sociale beheersing, maar als een vorm van menselijke zelfreflectie, en als een methode tot verbinding van verleden, heden en toekomst.


Book
Vizier op agogiek
Authors: ---
ISBN: 9044112724 Year: 2002 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Vizier op agogiek' neemt de lezer mee op verkenning in het gevarieerdetoepassingsgebied van de agogische wetenschappen. Ankerpunt van dezeontdekkingstocht is de in Vlaanderen unieke opleiding Sociale enCulturele Agogiek van de Vrije Universiteit Brussel.Vijfentwintig auteurs verhalen vanuit ago(lo)gisch perspectief overveelzijdige maatschappelijke thematieken. Telkens gaat het om debestudering of de toepassing van educatief werk met volwassenen, en datin de meest uiteenlopende vormen die de volwassen leefwereld rijk is. Theoretische perspectieven van interculturele communicatie, socialebegeleiding, kunsteducatie, sociale bewegingsagogiek en gerontagogiekworden aangereikt.Agogische praktijken binnen cultuur- en kunstencentra,beroepsopleidingen, het levenslang leren en het brede sociaal-culturelewerk, worden op hun maatschappelijke verdienste onderzocht.Inzicht in het agogisch handelen krijgt de lezer door levendigebeschrijvingen van werkvormen zoals sociaal-artistieke projecten en vandoelstellingen zoals de politieke participatie van ouderen.De interdisciplinaire agogische wetenschappen huldigen het principe 'laatduizend bloemen bloeien'. Dit boek getuigt van deze rijkdom.


Book
Leren reflecteren : zelfreflectie voor sociaal agogische hulpverleners.
Author:
ISBN: 9789024418237 9024418232 9789024417391 Year: 2009 Publisher: Soest : Nelissen,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt aan de hand van praktische voorbeelden, handvatten voor zelfreflectie. Het boek begint met het definiren van het begrip 'zelfreflectie': de meerwaarde en het belang staan hierbij centraal. Vervolgens wordt de link naar het werkveld gelegd. Er wordt uiteengezet wat belangrijke elementen zijn in het werk van de hulpverlener. Deze elementen zijn richtinggevend voor zelfreflectie. Daarna is er aandacht voor de voorwaarden die nodig zijn om zelfreflectie te ontwikkelen en toe te passen. Zelfreflectie is een vorm van leren, in dit boek is daarom ook ingegaan op de eigen leerhouding. Wanneer men zich bewust is van de eigen leerstijl kan de manier waarop zelfreflectie wordt vormgegeven worden aangepast aan die voorkeurstijl. De eerste vier hoofdstukken geven op deze manier de achtergrondinformatie die nodig is om met zelfreflectie aan de slag te gaan. Op basis hiervan is een werkwijze aangeboden waarmee hulpverleners tot zelfreflectie kunnen komen. Het boek biedt een praktisch Handvat. De theorie is kort en bondig omschreven opdat er ruimte is om uitgebreid stil te staan bij de praktijk. De praktijkvoorbeelden zijn een concretisering van de theorie. Aan het eind van elk hoofdstuk zijn suggesties gedaan om zich de aangeboden theorie door middel van oefeningen eigen te maken. Het boek is vooral bedoeld voor studenten en hulpverleners in het sociaal agogisch werkveld Inhoudsopgave : Voorwoord Inleiding 1 Zelfreflectie 1.1 Zelfreflectie: wat is dat? 1.2 Zelfreflectie: niet gelijk aan evalueren 1.3 Zelfreflectie: de meerwaarde 1.4 Zelfreflectie: een illusie? 1.5 Mogelijkheden voor toepassing 2 Zelfreflectie en hulpverlenen 2.1 Hulpverlenen 2.2 Visie 2.3 Grondhouding 2.4 Mogelijkheden voor toepassing 3 Zelfreflectie, een leerhouding 3.1 Leren 3.2 Je eigen leerstijl 3.3 De meerwaarde van feedback 3.4 Mogelijkheden voor toepassing 4 Bewustzijn als basis voor zelfreflectie 4.1 Bewustzijn 4.2 Aandacht 4.3 Waarnemen zonder oordeel 4.4 Mogelijkheden voor toepassing 5 Aan De slag met zelfreflectie 5.1 Een kader voor zelfreflectie 5.2 Het persoonlijkheidsmodel als kader 5.3 Vragen als middel 5.4 Zelfreflectie, een cyclisch proces 5.5 Mogelijkheden voor toepassing 6 De eigen leerstijl als startpunt 6.1 De leerstijlentest 6.2 Het testresultaat 6.3 Reflecteren voor bezinners, denkers, beslissers en doeners 6.4 Aanzetten en valkuilen 6.5 Mogelijkheden voor toepassing Literatuur


Book
Professioneel helpen door gesprekken : veranderkundig handelen : dialectisch, methodisch, dialogisch
Authors: ---
ISBN: 9024413060 Year: 1993 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is bestemd voor mensen die beroepshalve veranderingsprocessen moeten begeleiden en veranderingsgesprekken moeten voeren. Het boek bestaat uit twee delen. Deel 1 bevat voor het veranderkundig-methodisch handelen relevante theoretische inzichten en interventies tijdens de verschillende veranderfasen. Deel 2 bevat gesprekstechnische theorie; richtlijnen en oefeningen voor de diverse gesprekstypen: het intakegesprek; het diagnosegesprek; het doelbepalingsgesprek; het strategiegesprek; het voortgangsgesprek en het evaluatiegesprek. Het boek is praktisch en modulair opgebouwd. Inhoud: Deel 1 Agogisch-methodisch handelen; Deel 2 Methodiek en vaardigheden per gespreksfase


Book
Methodiek maatschappelijk werk en dienstverlening, een inleiding
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9031317020 Year: 1995 Publisher: Houten/Diegem Bohn Stafleu Van Loghum


Book
Filosoferen in sociaal werk : de kracht van het niet-weten in de agogische praktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044138894 Year: 2022 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sociaal werkers maken voortdurend agogische keuzes, gebaseerd op vooronderstellingen en beelden over wat waar is en wat niet, over wie de mens is, over hoe een goede samenleving eruitziet, over wat goed handelen is en over wie de ander is die ik ontmoet. Wat een sociaal werker schrijft, zegt of welke acties hij onderneemt, is nooit het onbetwistbare resultaat van een wetenschappelijke formule of een objectieve berekening. Hij wordt voortdurend uitgedaagd om kritische vragen te stellen, zeker ook over zijn eigen overtuigingen. Hij zal moeten filosoferen.Filosoferen is een spel. Het is spelen met de heersende principes, de gangbare opinies en de gedeelde waarden van een samenleving. Het is graven naar de onderliggende vooronderstellingen die hen schragen en hen testen op hun houdbaarheid, maar het is geen vrijblijvend spel. Diepgewortelde ideeën ter discussie stellen kan ontwrichtend zijn. Filosofie brengt zowel het denken als mensen, de samenleving dus, in beweging. Dit maakt de filosofie tot een krachtige bondgenoot voor alle beroepen die sociaal onrecht aan de kaak stellen en streven naar een meer rechtvaardige samenleving.https://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044138894


Book
Roadbook eventmanagement
Author:
ISBN: 9789048605439 Year: 2010 Publisher: Brugge Business & Economics

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

AllesomvattendBedrijven grijpen evenementen meer en meer aan om allerlei commerciële doelstellingen te realiseren. Bacheloropleidingen voor event managers rijzen als paddenstoelen uit de grond.Roadbook Event Management is een allesomvattend handboek:met een algemeen theoretisch kadersectoroverschrijdend en praktijkgerichtdoorspekt met tal van illustrerende casesvoor zowel de professionele evenementensector als voor bachelor- en andere opleidingenTheorie én praktijkVoor het theoretisch kader zocht Eric Van Cauwenberge zijn weg in een labyrint van internationale en andere geschreven bronnen. Hij filterde de theorie door een commerciële (praktijk)bril. In de evenementsector is geen plaats voor natte vingerwerk. Return on investment is de norm en creativiteit, doorzettingsvermogen en een flinke dosis verantwoorde improvisatie zijn de sleutelwoorden in dit vak. Bron : http://www.diekeure.be


Book
Leren voetballen : een spelgerichte methode
Authors: --- ---
ISBN: 9070870541 Year: 2004 Volume: 44 Publisher: Sint-Amandsberg PVLO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De opmaak van 'voetballessen' op school en van 'voetbaltrainingen' in de club zijn verschillend en worden in dit boek dan ook afzonderlijk behandeld. De leerkracht of trainer wordt op een eenvoudige manier duidelijk gemaakt hoe men met spelgerichte trainingen de jonge spelers kan begeleiden in hun voetbalonderricht. Voor de trainers is er een uitgebreide jaarplanning per leeftijdscategorie uitgewerkt, zodat de opleiding meer gestructureerd kan verlopen. (Bron: covertekst)


Book
Communicatiespelen voor het sociaal agogisch werk
Authors: ---
ISBN: 9024416795 9789024416790 Year: 2004 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bevat een beschrijving van vele soorten spelen en praktijkoefeningen die gebruikt kunnen worden in het sociaal agogisch werk. Communicatiespelen zijn bevorderlijk voor het waarnemings- en observatievermogen, de moed, het initiatief, de sensibiliteit, gevatheid, tolerantie en creativiteit van de spelers. Dezen doen nieuwe ervaringen op en leren zichzelf te ontdekken, empathie voor anderen te ontwikkelen en ideeën te vertalen naar concrete acties. Spelen zijn zeer nuttige instrumenten bij de hulpverlening aan mensen. In het eerste deel van dit boek zijn ruim 200 spelideeën opgenomen, per spel ongeveer een halve bladzijde lang. Het geeft per spel duidelijk aan wat de bedoeling van het spel is. In deel twee staan 160 in de praktijk geteste spelen en oefeningen die geschikt zijn voor het werken met groepen jongeren en volwassenen. Ze variëren van warming-up spelen tot spelen die bevorderlijk zijn voor de zintuiglijke waarneming; van spelen die de lichamelijke expressie en de taalvaardigheid stimuleren tot spelen waarbij het om samenwerken gaat of waarbij bewegingservaring wordt opgedaan, en van ontspanningsoefeningen tot meditatie, grenzen stellen e.d. Het is een zeer praktisch boek, dat goede diensten kan bewijzen in de praktijk van de sociale hulpverlening. Per spel zijn tevens de benodigde hulpmiddelen aangegeven


Book
Wissels : handboek sociaal-cultureel werk met volwassenen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789038215853 Year: 2010 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek richt zich naar praktijkwerkers, beleidsmakers, docenten en studenten uit het brede veld van de sociaal-culturele praktijk en sociaal-agogische beroepen. Het eerste deel van de publicatie biedt naast een panoramische kijk op het sociaal-cultureel werken met volwassenen concrete handvatten voor het sociaal-cultureel denken en handelen. Het tweede deel behandelt zes thema's die zich als een uitdaging voor het werkveld aandienen: duurzame ontwikkeling, diversiteit, technologische vernieuwing, stedelijkheid, burgerschap en armoede. De verschillende bijdragen zetten aan tot reflectie over het thema en de betekenis ervan voor het sociaal-cultureel volwassenenwerk

Listing 1 - 10 of 90 << page
of 9
>>
Sort by