Listing 1 - 10 of 90 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ondanks de ingrijpende, vaak als vanzelfsprekend ervaren aanwezigheid van sociaal werkpraktijken in de dagelijkse situatie en leefwereld van kinderen, jongeren en volwassenen, is kennis over de grondslag van deze praktijken, en over hun historische ontwikkeling en onderliggende probleembenaderingen, slechts versplinterd en weinig concreet aanwezig. Discussies over professionalisering en methodiekontwikkeling worden vaak losgekoppeld van hun ruimer sociaal-politieke inzet. Deze vaststellingen, op een moment dat het concept zélf van de verzorgingsstaat onder druk staat, vragen om een hernieuwde aandacht voor de betekenis van de sociale agogiek als een zoektocht naar wederzijdse oriëntatie van de ontwikkeling van sociaal werkpraktijken en wetenschappelijk onderzoek, niet als een middel tot geplande verandering of sociale beheersing, maar als een vorm van menselijke zelfreflectie, en als een methode tot verbinding van verleden, heden en toekomst.
Agogiek. --- Sociaal Werk. --- Sociology of social care --- sociaal-agogisch werk --- welvaartsstaat --- sociaal werk --- sociale problemen --- Agogie --- Social legislation --- Sociological aspects --- PXL-Social Work 2016 --- agogiek --- 304 --- Sociale agogiek --- Sociaal werk --- 364.01 --- Sociale pedagogie - Agogie --- Agogiek --- Methodiek --- Professionalisering --- Maatschappelijk werk --- Opvoeding --- Sociale uitsluiting --- Verzorgingsstaat --- Sociale zekerheid --- Bijstand --- Sociale voorzieningen --- Rechten van de mens --- Social casework --- Sociaal werk (beroep) --- Mensenrechten --- Onderwijs
Choose an application
'Vizier op agogiek' neemt de lezer mee op verkenning in het gevarieerdetoepassingsgebied van de agogische wetenschappen. Ankerpunt van dezeontdekkingstocht is de in Vlaanderen unieke opleiding Sociale enCulturele Agogiek van de Vrije Universiteit Brussel.Vijfentwintig auteurs verhalen vanuit ago(lo)gisch perspectief overveelzijdige maatschappelijke thematieken. Telkens gaat het om debestudering of de toepassing van educatief werk met volwassenen, en datin de meest uiteenlopende vormen die de volwassen leefwereld rijk is. Theoretische perspectieven van interculturele communicatie, socialebegeleiding, kunsteducatie, sociale bewegingsagogiek en gerontagogiekworden aangereikt.Agogische praktijken binnen cultuur- en kunstencentra,beroepsopleidingen, het levenslang leren en het brede sociaal-culturelewerk, worden op hun maatschappelijke verdienste onderzocht.Inzicht in het agogisch handelen krijgt de lezer door levendigebeschrijvingen van werkvormen zoals sociaal-artistieke projecten en vandoelstellingen zoals de politieke participatie van ouderen.De interdisciplinaire agogische wetenschappen huldigen het principe 'laatduizend bloemen bloeien'. Dit boek getuigt van deze rijkdom.
Agogiek --- Agologie --- Sociaal-cultureel werk --- Kunst --- Levenslang leren --- Vrije tijd --- Interculturele communicatie --- #PBIB:+67.00 --- #KVHB:Agogiek --- 304 --- agogiek --- kunstencentra --- kunstzinnige opvoeding --- multiculturaliteit --- Agologie (andragologie, veranderkundig denken) --- Bejaardensociologie --- Bejaardenverenigingen --- Bewegingsopvoeding (bewegingstherapie, Sherborne Veronica) --- Culturele centra (cultureel centrum, cultuurcentra) --- Cultuurbeleid --- Kunstzinnige vorming (kunsteducatie, kunstzinnige opvoeding) --- Migrantenvrouwen --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Seksueel misbruik --- Seksuele delinquenten --- Sociaal-artistiek werk --- Sport --- Volwasseneneducatie (levenslang leren, permanente educatie, tweedekansonderwijs) --- etnisch-culturele minderheden --- opvoeding --- sociaal-cultureel werk --- vormingswerk --- 364.01 --- Agogie --- agologie --- interculturele communicatie --- kunsteducatie voor volwassenen --- sociaal-cultureel werk, bejaarden --- volwassenenvorming --- Sociale agogiek --- Sociale pedagogie - Agogie --- 37.013 --- 007 --- 374.7 --- Agogiek. --- Social welfare methods --- Adult education. Lifelong learning --- sociaal-agogisch werk --- gerontagogie --- levenslang leren --- kunstopvoeding
Choose an application
Dit boek biedt aan de hand van praktische voorbeelden, handvatten voor zelfreflectie. Het boek begint met het definiren van het begrip 'zelfreflectie': de meerwaarde en het belang staan hierbij centraal. Vervolgens wordt de link naar het werkveld gelegd. Er wordt uiteengezet wat belangrijke elementen zijn in het werk van de hulpverlener. Deze elementen zijn richtinggevend voor zelfreflectie. Daarna is er aandacht voor de voorwaarden die nodig zijn om zelfreflectie te ontwikkelen en toe te passen. Zelfreflectie is een vorm van leren, in dit boek is daarom ook ingegaan op de eigen leerhouding. Wanneer men zich bewust is van de eigen leerstijl kan de manier waarop zelfreflectie wordt vormgegeven worden aangepast aan die voorkeurstijl. De eerste vier hoofdstukken geven op deze manier de achtergrondinformatie die nodig is om met zelfreflectie aan de slag te gaan. Op basis hiervan is een werkwijze aangeboden waarmee hulpverleners tot zelfreflectie kunnen komen. Het boek biedt een praktisch Handvat. De theorie is kort en bondig omschreven opdat er ruimte is om uitgebreid stil te staan bij de praktijk. De praktijkvoorbeelden zijn een concretisering van de theorie. Aan het eind van elk hoofdstuk zijn suggesties gedaan om zich de aangeboden theorie door middel van oefeningen eigen te maken. Het boek is vooral bedoeld voor studenten en hulpverleners in het sociaal agogisch werkveld Inhoudsopgave : Voorwoord Inleiding 1 Zelfreflectie 1.1 Zelfreflectie: wat is dat? 1.2 Zelfreflectie: niet gelijk aan evalueren 1.3 Zelfreflectie: de meerwaarde 1.4 Zelfreflectie: een illusie? 1.5 Mogelijkheden voor toepassing 2 Zelfreflectie en hulpverlenen 2.1 Hulpverlenen 2.2 Visie 2.3 Grondhouding 2.4 Mogelijkheden voor toepassing 3 Zelfreflectie, een leerhouding 3.1 Leren 3.2 Je eigen leerstijl 3.3 De meerwaarde van feedback 3.4 Mogelijkheden voor toepassing 4 Bewustzijn als basis voor zelfreflectie 4.1 Bewustzijn 4.2 Aandacht 4.3 Waarnemen zonder oordeel 4.4 Mogelijkheden voor toepassing 5 Aan De slag met zelfreflectie 5.1 Een kader voor zelfreflectie 5.2 Het persoonlijkheidsmodel als kader 5.3 Vragen als middel 5.4 Zelfreflectie, een cyclisch proces 5.5 Mogelijkheden voor toepassing 6 De eigen leerstijl als startpunt 6.1 De leerstijlentest 6.2 Het testresultaat 6.3 Reflecteren voor bezinners, denkers, beslissers en doeners 6.4 Aanzetten en valkuilen 6.5 Mogelijkheden voor toepassing Literatuur
Agogiek --- Hulpverlening --- Methodiek. --- reflectie (psychologie) --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods --- sociaal werk --- Social psychology --- agogiek --- agogisch handelen --- hulpverlening --- leerstijlen --- zelfreflectie --- 321.3 --- 371.3 --- Reflectief denken --- hulpverlening (gez) --- 371.39 --- Leren --- Reflecteren --- Zelfreflectie --- leermethoden --- reflectie --- welzijnswerk --- zelfbeoordeling --- Methodiek --- graduaat orthopedagogie --- hulpverlener
Choose an application
Dit boek is bestemd voor mensen die beroepshalve veranderingsprocessen moeten begeleiden en veranderingsgesprekken moeten voeren. Het boek bestaat uit twee delen. Deel 1 bevat voor het veranderkundig-methodisch handelen relevante theoretische inzichten en interventies tijdens de verschillende veranderfasen. Deel 2 bevat gesprekstechnische theorie; richtlijnen en oefeningen voor de diverse gesprekstypen: het intakegesprek; het diagnosegesprek; het doelbepalingsgesprek; het strategiegesprek; het voortgangsgesprek en het evaluatiegesprek. Het boek is praktisch en modulair opgebouwd. Inhoud: Deel 1 Agogisch-methodisch handelen; Deel 2 Methodiek en vaardigheden per gespreksfase
Agogische beroepen. --- Gesprekstechnieken --- Gesprekstechnieken. --- Omgangskunde --- Hulpverlening. --- Sociology of social care --- gesprekstechnieken --- welzijnswerk --- hulpverlening --- Social welfare methods --- Gesprekstechnieken ; agogische beroepen --- Welzijnswerk : veranderingsprocessen --- Hulpverlening : gespreksvoering --- 364.044 --- hulpverleningsproces --- communicatie in de hulpverlening --- #KVHB:Agogiek --- #KVHB:Gesprekstechniek --- #KVHB:Veranderkunde --- communicatie --- 305.8 --- 499.4 --- agogisch handelen --- 364.04 --- Agologie (andragogie) --- Evaluatie --- Intake --- 361.2 --- Communicatie --- Mondelinge communicatie --- Professionele houding --- Agogiek --- Hulpverlening --- Methodiek --- Gesprekstechniek
Choose an application
methoden van het sociaal werk --- dienstverlening --- Social welfare methods --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- welzijnswerk --- agogiek --- cliënt-hulpverlener-relatie --- 321.3 --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- welzijnswerk, methoden --- cliënten --- hulpverleningsproces --- 364.4 --- 364.07 --- 361.1 --- 361.05 --- 361.2
Choose an application
Sociaal werkers maken voortdurend agogische keuzes, gebaseerd op vooronderstellingen en beelden over wat waar is en wat niet, over wie de mens is, over hoe een goede samenleving eruitziet, over wat goed handelen is en over wie de ander is die ik ontmoet. Wat een sociaal werker schrijft, zegt of welke acties hij onderneemt, is nooit het onbetwistbare resultaat van een wetenschappelijke formule of een objectieve berekening. Hij wordt voortdurend uitgedaagd om kritische vragen te stellen, zeker ook over zijn eigen overtuigingen. Hij zal moeten filosoferen.Filosoferen is een spel. Het is spelen met de heersende principes, de gangbare opinies en de gedeelde waarden van een samenleving. Het is graven naar de onderliggende vooronderstellingen die hen schragen en hen testen op hun houdbaarheid, maar het is geen vrijblijvend spel. Diepgewortelde ideeën ter discussie stellen kan ontwrichtend zijn. Filosofie brengt zowel het denken als mensen, de samenleving dus, in beweging. Dit maakt de filosofie tot een krachtige bondgenoot voor alle beroepen die sociaal onrecht aan de kaak stellen en streven naar een meer rechtvaardige samenleving.https://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044138894
Filosofie --- Agogie --- Methodiek --- Maatschappelijk werk --- Ethiek --- filosofie --- 101 --- Maatschappelijk werk : ethiek --- Sociaal werk --- 364 --- Philosophy --- Social welfare methods --- sociaal werk --- sociale filosofie --- deontologie --- agogiek --- Sociaal werk (beroep) --- Kennisleer --- Metafysica --- Sociale filosofie --- Culturele antropologie --- Wijsgerige antropologie --- Privacy
Choose an application
AllesomvattendBedrijven grijpen evenementen meer en meer aan om allerlei commerciële doelstellingen te realiseren. Bacheloropleidingen voor event managers rijzen als paddenstoelen uit de grond.Roadbook Event Management is een allesomvattend handboek:met een algemeen theoretisch kadersectoroverschrijdend en praktijkgerichtdoorspekt met tal van illustrerende casesvoor zowel de professionele evenementensector als voor bachelor- en andere opleidingenTheorie én praktijkVoor het theoretisch kader zocht Eric Van Cauwenberge zijn weg in een labyrint van internationale en andere geschreven bronnen. Hij filterde de theorie door een commerciële (praktijk)bril. In de evenementsector is geen plaats voor natte vingerwerk. Return on investment is de norm en creativiteit, doorzettingsvermogen en een flinke dosis verantwoorde improvisatie zijn de sleutelwoorden in dit vak. Bron : http://www.diekeure.be
Evenementen --- Event management. --- Organisatie. --- Applied marketing --- evenementen marketing --- PHL-Central Office 12 --- eventmanagement --- 659 --- Event management --- Evenementen: organisatie --- sociaal-cultureel werk --- jeugdwerk --- 374 --- Eventmarketing --- marketing --- evenementenorganisatie --- Eventmanagement --- E110134.jpg --- Evenementen ; organisatie --- 375.9 --- evenementen --- event management --- 659 Publicity. Information work. Public relations --- Publicity. Information work. Public relations --- 374 Volksontwikkeling. Agogiek. Vormingswerk --buiten schoolverband --- Volksontwikkeling. Agogiek. Vormingswerk --buiten schoolverband --- organisatie van congressen en evenementen --- events --- Evenementenmarketing --- Management --- Evenementiële communicatie --- Organisatie --- Evenement
Choose an application
De opmaak van 'voetballessen' op school en van 'voetbaltrainingen' in de club zijn verschillend en worden in dit boek dan ook afzonderlijk behandeld. De leerkracht of trainer wordt op een eenvoudige manier duidelijk gemaakt hoe men met spelgerichte trainingen de jonge spelers kan begeleiden in hun voetbalonderricht. Voor de trainers is er een uitgebreide jaarplanning per leeftijdscategorie uitgewerkt, zodat de opleiding meer gestructureerd kan verlopen. (Bron: covertekst)
796.332 --- #SMV:112000 --- #SMV:agogiek --- #SMV:voetbal --- 619.12 --- Voetbal --- didactiek lichamelijke opvoeding --- voetbal (ler) --- Didactiek --- Jeugdsport --- Methodiek --- Spelregels --- Tactiek --- Techniek --- 042991.jpg --- Voetbal: didactiek --- voetbal --- 796.332 Voetbal --- Voetbal - Rugby; Techniek - Tactiek - Training --- Balsporten. --- Voetbaltraining. --- spelen --- agogiek --- Didactics of sports and games --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- sport --- Lichamelijke opvoeding --- Sport --- Trainingsopbouw --- Training --- Voetbal (sport) --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid --- Didactics of secundary education --- sporttraining --- lerarenopleiding --- sportclubs
Choose an application
Dit boek bevat een beschrijving van vele soorten spelen en praktijkoefeningen die gebruikt kunnen worden in het sociaal agogisch werk. Communicatiespelen zijn bevorderlijk voor het waarnemings- en observatievermogen, de moed, het initiatief, de sensibiliteit, gevatheid, tolerantie en creativiteit van de spelers. Dezen doen nieuwe ervaringen op en leren zichzelf te ontdekken, empathie voor anderen te ontwikkelen en ideeën te vertalen naar concrete acties. Spelen zijn zeer nuttige instrumenten bij de hulpverlening aan mensen. In het eerste deel van dit boek zijn ruim 200 spelideeën opgenomen, per spel ongeveer een halve bladzijde lang. Het geeft per spel duidelijk aan wat de bedoeling van het spel is. In deel twee staan 160 in de praktijk geteste spelen en oefeningen die geschikt zijn voor het werken met groepen jongeren en volwassenen. Ze variëren van warming-up spelen tot spelen die bevorderlijk zijn voor de zintuiglijke waarneming; van spelen die de lichamelijke expressie en de taalvaardigheid stimuleren tot spelen waarbij het om samenwerken gaat of waarbij bewegingservaring wordt opgedaan, en van ontspanningsoefeningen tot meditatie, grenzen stellen e.d. Het is een zeer praktisch boek, dat goede diensten kan bewijzen in de praktijk van de sociale hulpverlening. Per spel zijn tevens de benodigde hulpmiddelen aangegeven
Agogiek --- Communicatiespelen. --- Methodiek. --- Primary groups --- communicatievaardigheden --- groepsactiviteiten --- orthopedagogiek --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- spelactiviteiten --- Agogie ; methodiek --- Communicatiespelen --- #KVHB:Agogiek --- 620 --- interactiespelen --- spelen --- spelpedagogiek --- 305.8 --- Bewegingsspelen --- Bezinning --- Communicatie --- Concentratie --- Contactspelen --- Gebarentaal --- Gevoelens --- Kennismaking --- Lichamelijke expressie --- Meditatie --- Mimiek --- Ontspanning --- Samenwerken --- Verbale expressie --- 796.1 --- Interactie --- Sociale vaardigheden --- Spelen --- Spelregels --- 364.04 --- Communicatietechnieken --- Maatschappelijk werk : methodiek --- communicatie --- maatschappelijk werk --- spel --- Sport en Spel --- Communicatie ; algemeen --- 007 --- 361.3 --- 379 --- Communicatieve vaardigheden --- Groepswerk --- Volwassenen --- Teamwerk --- Observeren --- Expressie --- Jeugd --- Volwassene --- Observatie --- Sociaal leren --- Jongere --- Groepswerk (maatschappelijk werk) --- Werkvorm
Choose an application
Dit boek richt zich naar praktijkwerkers, beleidsmakers, docenten en studenten uit het brede veld van de sociaal-culturele praktijk en sociaal-agogische beroepen. Het eerste deel van de publicatie biedt naast een panoramische kijk op het sociaal-cultureel werken met volwassenen concrete handvatten voor het sociaal-cultureel denken en handelen. Het tweede deel behandelt zes thema's die zich als een uitdaging voor het werkveld aandienen: duurzame ontwikkeling, diversiteit, technologische vernieuwing, stedelijkheid, burgerschap en armoede. De verschillende bijdragen zetten aan tot reflectie over het thema en de betekenis ervan voor het sociaal-cultureel volwassenenwerk
Sociaal-cultureel werk --- Sociale agogiek --- Volwassenenvorming --- Vlaanderen. --- Handboeken en inleidingen. --- volwasseneneducatie --- Social policy --- Adult education. Lifelong learning --- Sociology of cultural policy --- sociaal-cultureel werk --- Methodology --- Adult education --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Culture --- Social aspects --- 714 Sociaal-cultureel vormingswerk --- 493 --- armoede --- burgerschap --- digitale media --- diversiteit --- sociaal cultureel werk --- Vormingswerk (sociaal-cultureel werk) --- vormingswerk --- S20110106.JPG --- volwassenenvorming --- volwassenen --- Vormingswerk --- 374.73 --- 374 --- 374.7 --- PXL-Social Work 2018 --- sociaalcultureel werk --- vrijwilligerswerk --- samenlevingsopbouw --- Volwasseneneducatie --- Vlaanderen --- kunsteducatie --- volwassenenonderwijs --- onderwijs --- duurzaamheid --- duurzame ontwikkeling --- agogiek --- pedagogie --- levenslang leren --- maatschappelijke problemen --- maatschappij --- samenleving --- multiculturele samenleving --- Sociaal-cultureel werk, publiekswerking --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 90 | << page >> |
Sort by
|